بازی crysis
حقیقتا در ابتدای صحبت باید زبان به تعریف و تمجید گشود. کرایسیس هیچگاه تا این اندازه باشکوه و زیبا نبوده. به خصوص وقتی به نسخه سوم میرسید و تمام تصاویر را در حالت 4K با فریم ریت بالا میبینید.
تخصص کرایتک همیشه خلق فضاهای فوقالعاده زیبا و پرجزئیات به لحاظ آیتمهای گرافیکی بوده و در ریمستر سهگانه هم چنین مسئلهای به چشم میخورد. کرایتک با همکاری Saber Interactive فضایی را در یک بسته ۵۰ دلاری به شما هدیه میدهد که از قدم زدن در آن هم لذت میبرید.
اگرچه نسخه اول بیشترین حجم تغییر گرافیکی را تجربه کرده و نسخه دوم و سوم پیشرفت خاصی را به ارمغان نیاوردهاند اما تقریبا هر سه بازی با همان حالت قدیمی گیمپلی و مکانیکهای نسبتا سالخورده عرضه شدهاند.
برای من که بارها و بارها نسخه اول و دوم را تمام کردهام و یک بار به پایان رساندن نسخه سوم برایم کافی بود و البته طرفدار سرسخت این سری بازی هم بودهام (حالا متوجه شدید MohseNomad از کجا میآید؟)، تجربه سهگانه کرایسیس بیش از اندازه آشنا و قدیمی بود.
صداگذاری سلاحها نیاز به تعویض داشت، گان پلی بازی میتوانست آپدیت بشود و حس سنگینی سلاح را منتقل کند یا دنیای بازی میتوانست جزئیات محیطی قابل تعامل بیشتری داشته باشد اما در این ریمستر جز اضافه شدن رزولوشنهای بالاتر و گرافیک بهتر (نه برای هر سه) چیز بیشتری نمیبینیم.
اما با در نظر گرفتن قیمت ۵۰ دلاری شاید بتوانیم نگاه منطقیتر و منصفانهتری داشته باشیم. پرداخت ۵۰ دلار برای سه بازی که در سالهای ۲۰۰۷، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ منتشر شدهاند بیشتر برای طرفداران قدیمی و جانسخت سری کرایسیس منطقی است. ولی برای تازه نفسهایی که کرایسیس را تجربه نکردهاند چطور؟ لازم است بیشتر صحبت کنیم.
شاید به گوشتان خورده که میگویند Can It Run Crysis؟ این جمله که در تاریخ ویدیوگیم ثبت شده اشاره به سنگین بودن بازی کرایسیس دارد. کرایسیس در سال ۲۰۰۷ عرضه شد و در زمان خودش چنان گرافیک نفسگیری داشت که کمتر کامپیوتری میتوانست خروجی مناسبی از آن ارائه دهد. با این حال ۱۳ سال بعد کرایتک این بازی را دوباره با گرافیک بهتر و البته سبکتر بازآفرینی کرد تا افراد بیشتری به تجربه کرایسیس بپردازند.
این مسیر برای کرایسیس 2 و کرایسیس 3 تکرار نشده و هر دو بازی به جز پیشرفت رزولوشن و فریم ریت، روی کنسول آپدیت ویژهای دریافت نکردهاند. شاید بگویید که گرافیکشان هنوز آنقدر خوب بوده که نیازی به کار بیشتر نیست. مخالفتی ندارم اما سازندگان این ریمستر میتوانستند روی دیگر مسائل بازی بیشتر کار کنند تا با استانداردهای سال ۲۰۲۱ کمی هماهنگتر باشد.
هوش مصنوعی کرایسیس ۲ زمانی قابل تحسین بود اما حالا بسیار پرایراد است. محیطهای کرایسیس ۳ میتوانستند آزادی عمل بیشتری در اختیار قرار دهند ولی دقیقا همان مسیر خطی برایشان طراحی شده در حالی که فضای پیرامون شما به نظر خیلی باز و گسترده است. صدای شلیک سلاحها در هر دو بازی آنقدر بانمک است که باورتان نمیشود شما یک ابرسرباز هستید و سلاحی قوی در دست دارید.
بیتوجهی به پیشرفت دادن نسخههای قدیمی آزاردهندهترین چیزی است که در ریمستر سهگانه کرایسیس جلب توجه میکند. در واقع عرضه یک ریمستر، بهانهای بود تا کرایتک هر سه نسخه را با قیمت مناسبی در دسترس کاربران کنسولهای نسل هشتم و نهم مایکروسافت و سونی و البته نینتندو سوییچ قرار دهد. اینکه چرا کسی باید این بسته را روی پی سی بخرد برای من خیلی شفاف نیست، چون پیشرفتهای گرافیکی حتی با وجود ریتریسینگ باز هم ارزش ۵۰ دلار را ندارد.
بخش موسیقیهای بازی که دست نخوردهترین بخش بازی هستند، هنوز هم عالی است. از هنرنمایی هنس زیمر و بوریسلاو اسلاوف در نسخه دوم و سوم بینهایت لذت میبرید و موسیقیهای نسخه اول هم بی حد و اندازه نوستالژیک هستند و خاطره زنده میکنند.
همین حالا که این جملات را مینویسم، موسیقی نسخه اول در پسزمینه پخش میشود و من به ۱۳-۱۴ سال پیش، زمانی که بازی تازه عرضه شده بود و من ۱۳-۱۴ سال بیشتر نداشتم پرت میشوم. اگر نمیخواهید سهگانه کرایسیس را بازی کنید، موسیقیهای نسخه دوم و سوم را حتما جداگانه گوش کنید، عاشقشان خواهید شد.
ریمستر سهگانه کرایسیس برای کسانی که هر سه نسخه را تجربه کردهاند چیز جدیدی برای ارائه ندارد جز جلوههای بصری زیباتر. گیمپلی بازی با کمترین میزان تغییرات، مراحل بدون تغییر، موسیقی و صداگذاری بدون تغییر دقیقا همان چیزهایی هستند که در گذشته دیدید و شنیدید و تجربه کردید. اما ریمستر است دیگر، نباید سخت گرفت، برای مرور خاطرات عالی است.
اگر هیچگاه کرایسیس بازی نکردهاید و میخواهید مروری بر تاریخ ژانر اول شخص داشته باشید، تجربه این ۳ نسخه میتواند به شما کمک بسیاری کند. بازیها هنوز هم جذاب هستند به خصوص نسخه دوم و سوم اما کمی قدیمی هستند. اگر برایتان مهم نیست و میخواهید بعضی از بهترین موسیقی متنهای تاریخ ویدیوگیم را هم بشنوید، حتما این سهگانه را بخرید.